Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Vaak wordt in de agogiek gebruik gemaakt van bedrijfspsychologische modellen, maar voor de agogiek van de kunst blijken die weinig bruikbaar. Ze bieden geen basis voor de filosofische grondslagen waarop zo?n agogiek kan gegrondvest worden. De auteur plaatst de zoektocht naar die grondslagen centraal in dit boek. Kunst heet steevast een subjectieve materie te zijn, maar kunstenaars, critici, docenten en studenten worden wel verondersteld te weten waarover ze spreken. De spanning tussen praktijk en theorie is dan ook een vast gegeven in elke kunstopleiding, en ze doortrekt ook de kunstkritiek, het sociale vertoog en zelfs de politieke vertogen over haar functie en nut. Nochtans communiceert het kunstwerk niet bepaald eenduidig over wat het bevat en waarnaar het wil verwijzen; het lijkt op communicatief niveau zelfs om moeilijkheden te vragen. Volgens de Franse filosoof Jean-François Lyotard is kunst ?quelque chose comme communication... sans communication?. Dat definieert de uitdaging waarop dit boek wil ingaan. Hertmans laat zich bij zijn zoektocht naar grondslagen voor een kunstagogiek inspireren door de belangrijkste denkers van de afgelopen eeuw. Op die manier werpt het boek ook een vaak verrassend licht op wat grote denkers over de kunst te melden hadden
art criticism --- kunstfilosofie --- kunstonderwijs --- kunstkritiek --- philosophy of art --- agogiek --- Didactics of the arts --- art education --- Art --- Art and society --- Art et société --- Iconografie --- Iconographie --- Iconography --- Kunst --- Kunst en maatschappij --- Maatschappij en kunst --- Society and art --- Société et art --- Kunsten --- Kunstfilosofie --- Kunstkritiek --- Cultuur --- Agogiek --- Filosofie --- Communicatie --- 7.01 --- Kunsttheorie ; agogiek van de kunst --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Art criticism --- Philosophy --- departement Gezondheidszorg 10 --- kunstagogiek --- Oudheid --- China --- Toerisme --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Esthetica --- Muziekpsychologie
Choose an application
Vaak wordt in de agogiek gebruik gemaakt van bedrijfspsychologische modellen, maar voor de agogiek van de kunst blijken die weinig bruikbaar. Ze bieden geen basis voor de filosofische grondslagen waarop zon agogiek kan gegrondvest worden. Stefan Hertmans plaatst de zoektocht naar die grondslagen centraal in dit boek. Kunst heet steevast een subjectieve materie te zijn, maar kunstenaars, critici, docenten en studenten worden wel verondersteld te weten waarover ze spreken. De spanning tussen praktijk en theorie is dan ook een vast gegeven in elke kunstopleiding, en ze doortrekt ook de kunstkritiek, het sociale vertoog en zelfs de politieke vertogen over haar functie en nut. Nochtans communiceert het kunstwerk niet bepaald eenduidig over wat het bevat en waarnaar het wil verwijzen; het lijkt op communicatief niveau zelfs om moeilijkheden te vragen. Volgens de Franse filosoof Jean-François Lyotard is kunst quelque chose comme communication... sans communication. Dat definieert de uitdaging waarop dit boek wil ingaan. Hertmans laat zich bij zijn zoektocht naar grondslagen voor een kunstagogiek inspireren door de belangrijkste denkers van de afgelopen eeuw. Op die manier werpt het boek ook een vaak verrassend licht op wat grote denkers over de kunst te melden hadden. Daardoor is deze als handboek opgevatte studie ook een onmisbare leidraad voor al wie geïnteresseerd is in het actuele denken over kunst en communicatie. Stefan Hertmans (1951) behoort tot de belangrijkste Vlaamse auteurs van dit ogenblik. Voor zijn literair werk kreeg hij tal van prijzen en onderscheidingen, zoals de Multatuliprijs, de Arkprijs van het vrije Woord, de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap en de Bordewijkprijs.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- art education --- kunstonderwijs --- Sociology of culture --- Didactics of the arts --- Art --- Kunsttheorie ; agogiek van de kunst --- 7.01 --- Stefan Hertmans --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- lerarenopleiding --- agogiek --- kunsttheorie --- communicatie --- 373.67 --- 840 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Muziekgeschiedenis: essays (histor. onderwerpen, literaire analyses) --- Algemeen. --- Psychologie --- Sociologie --- Filosofie --- Communicatie --- Kunsten --- Communicatiesociologie --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Kunst --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Volwassene --- Vrouw --- Communication and culture --- Art - Philosophy
Choose an application
Papers from a series of lunchtime seminars that took place in the autumn of 1999 at the Institute of Commonwealth Studies at the University of London to commemorate the tenth anniversary of the United Nations Convention on the Rights of the Child.
Human rights --- Family law. Inheritance law --- Sociale agogiek --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Children (International law) --- Children --- Children's rights. --- Legal status, laws, etc. --- 180.1 Kinderrechten - internationaal --- Children's rights --- Enfants --- Droit international --- Droits --- Convention on the Rights of the Child --- Convention on the Rights of the Child (1989 November 20) --- Children - Legal status, laws, etc. --- International conventions --- Legal status, laws, etc
Choose an application
Class does make a difference in the lives and futures of American children. Drawing on in-depth observations of black and white middle-class, working-class, and poor families, Unequal Childhoods explores this fact, offering a picture of childhood today. Here are the frenetic families managing their children's hectic schedules of "leisure" activities; and here are families with plenty of time but little economic security. Lareau shows how middle-class parents, whether black or white, engage in a process of "concerted cultivation" designed to draw out children's talents and skills, while working-class and poor families rely on "the accomplishment of natural growth," in which a child's development unfolds spontaneously-as long as basic comfort, food, and shelter are provided. Each of these approaches to childrearing brings its own benefits and its own drawbacks. In identifying and analyzing differences between the two, Lareau demonstrates the power, and limits, of social class in shaping the lives of America's children. The first edition of Unequal Childhoods was an instant classic, portraying in riveting detail the unexpected ways in which social class influences parenting in white and African American families. A decade later, Annette Lareau has revisited the same families and interviewed the original subjects to examine the impact of social class in the transition to adulthood.
Children --- Families. --- Family --- Families --- Family life --- Family relationships --- Family structure --- Relationships, Family --- Structure, Family --- Social institutions --- Birth order --- Domestic relations --- Home --- Households --- Kinship --- Marriage --- Matriarchy --- Parenthood --- Patriarchy --- Social conditions. --- Social aspects --- Social conditions --- leeftijdsgroepen --- sociale klassen --- sociale stratificatie --- sociologie van de leeftijdsgroepen --- Social stratification --- Age group sociology --- Sociale agogiek --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- Children -- Social conditions.. --- Children - Social conditions
Choose an application
Het aangeboden pakket bestaat uit een videoband 'sociaal vaardig' en een begeleidend handboek. De video is onontbeerlijk voor het realiseren van het programma. Het handboek is een praktische gids bij de video. Hierin wordt duidelijk beschreven hoe u een programma over sociale vaardigheden concreet moet aanpakken. Bij de handleiding zijn ook enkele hulpmiddelen gevoegd (huiswerkbladen, observatieformulieren, ...) zodat u onmiddellijk aan het werk kan met een groep jongeren. Dit programma biedt de mogelijkheid om tieners en adolescenten bepaalde sociale vaardigheden bij te brengen. Via diverse technieken kunnen aldus de volgende vaardigheden geoptimaliseerd worden: iets vragen, luisteren, een kort gesprek voeren, 'nee' zeggen, iets bespreken, kritiek krijgen, kritiek geven, boosheid uiten, teleurstelling uiten, een compliment geven. Daarbij beogen de auteurs zowel kennisvermeerdering als gedrags- en belevingsverandering. (Bron: covertekst)
Agogiek. --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- adolescenten --- sociale vaardigheden --- Didactics of social education --- #KVHB:Adolescenten --- #KVHB:Begeleiding --- #KVHB:Jeugd --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- communicatie --- jongeren --- secundair onderwijs --- sociale opvoeding --- tieners --- 305.9 --- 361.521 --- Boosheid --- Communicatie --- Kritiek --- Luisteren --- Sociale vaardigheden --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- 433.4 --- communicatietheorie --- gevoelens --- rollenspel --- sociaal vaardig (ler) --- 37.032 --- Begeleiding --- Emoties --- Jeugd --- Jongerenbegeleiding --- Sociaal-agogische vaardigheden --- 031211.jpg --- Sociale vaardigheden: adolescenten --- 691 --- Sociale psychologie ; overige onderwerpen --- 007 --- Pedagogie en didactiek --- Contains audio-visual material --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Methodiek --- Adolescenten --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Adolescent --- #KVHB:Video --- #KVHB:DVD --- Jongere
Choose an application
Le présent ouvrage réunit la plupart des contributions qui ont été présentées lors des journées de formation en criminologie organisées les 27 et 28 avril 1989 par l'École de criminologie de l'Université catholique de Louvain et la Faculté de droit des Facultés universitaires Saint-Louis. L'objectif premier est d'éclairer une problématique à la fois complexe, peu connue et d'une grande actualité dans le cadre de la protection de la jeunesse : le placement des mineurs en institution psychiatrique ouverte et fermée. Quatre questions sont abordées. Quelles sont les différentes voies juridiques permettant un tel placement ? Quelle est la nature et la fonction des interventions psychologiques et psychiatriques au niveau judiciaire ? Quelles sont les institutions qui accueillent les mineurs ? Comment concilier traitement psychiatrique et droits de l'homme ? Sur chacun de ces thèmes, se trouvent confrontés les points de vue du théoricien et du praticien, ceux du juriste, du psychologue et du psychiatre.
Assistance sociale --- Maatschappelijk werk --- Psychiatrie --- Insane --- Child psychiatry --- Aliénés --- Enfants --- Commitment and detention --- Congresses --- Internement --- Congrès --- Adolescent, Hospitalized. --- Child, Hospitalized --- Commitment of Mentally Ill --- 343.848 --- 364.44.046-056.34 <493> --- 343.81-056.34 <493> --- 343.81-053.6 <493> --- Adolescents, Hospitalized --- Hospitalized Adolescent --- Hospitalized Adolescents --- legislation & jurisprudence. --- Plaatsing onder toezicht --- Belgium. --- Sociale agogiek --- ADOLESCENT --- CHILD --- COMMITMENT OF MENTALLY ILL, Belgium, legislation --- jeugdbescherming en kinderrechten --- HOSPITALIZED, Belgium, legislation --- Mentally ill --- Internement (Psychiatrie) --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- 343.848 Plaatsing onder toezicht --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Adolescent --- Child --- Commitment of mentally ill, belgium, legislation --- Hospitalized, belgium, legislation --- Congrès --- Adolescent, Hospitalized --- legislation & jurisprudence --- Sociology --- Psychiatry (General) --- mineur --- institution psychiatrique --- criminologie --- protection de la jeunesse --- Psychiatrie juvenile --- le placement des mineurs en instutitution psychiatrique --- les voies juridiques --- les interventions psychologiques et psychiatriques --- les droits de l'homme
Choose an application
In this major book Martha Nussbaum, one of the most innovative and influential philosophical voices of our time, proposes a kind of feminism that is genuinely international, argues for an ethical underpinning to all thought about development planning and public policy, and dramatically moves beyond the abstractions of economists and philosophers to embed thought about justice in the concrete reality of the struggles of poor women. Nussbaum argues that international political and economic thought must be sensitive to gender difference as a problem of justice, and that feminist thought must begin to focus on the problems of women in the third world. Taking as her point of departure the predicament of poor women in India, she shows how philosophy should undergird basic constitutional principles that should be respected and implemented by all governments, and used as a comparative measure of quality of life across nations.
Women in development --- Women --- -Women in development --- Femmes dans le développement --- 396 --- 849 Gender --- Development and women --- GAD (Gender and development) --- Gender and development --- WAD (Women and development) --- WID (Women in development) --- Women and development --- 396 Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Sociology of the developing countries --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- India --- Developing countries --- Philosophical anthropology --- Women in development. --- Sociale agogiek --- handboeken en inleidingen. --- Femmes --- 396 Feminism. Women's movement. Woman and society --- Feminism. Women's movement. Woman and society --- Arts and Humanities --- Philosophy --- Women - Developing countries. --- Women - Developing countries --- Capabilities approach (Social sciences) --- Capability approach (Social sciences) --- Social sciences --- Feminism --- Equal opportunities --- Gender --- Family --- International --- Human rights --- Development policy --- Political sciences --- Poverty --- Religion --- Book --- Economic theory
Choose an application
Politieke spotprenten zijn een aparte vorm van journalistiek. Zoals columns geven ze commentaar bij de actualiteit. Maar door hun beeldtaal en vaak ook hun eenvoud zijn ze directer. In dit werk worden 50 grote thema's uit de Belgische geschiedenis geïllustreerd aan de hand van een weloverwogen selectie van meer dan 400 spotprenten. Telkens gesitueerd in hun historische context. Samen met vlotte syntheseteksten en tijdbalken vertellen de vele cartoons het verhaal van België. Van de onafhankelijkheid tot de globalisering, van het unitaire naar het federale België, van partijvorming tot politieke schandalen. Het resultaat is een originele en eigenzinnige kijk op de geschiedenis van België met een dwingend engagement voor de lezer om te kijken, te zien en te begrijpen
Sociale agogiek --- vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Graphic arts --- History of Belgium and Luxembourg --- Iconography --- anno 2000-2009 --- anno 1800-1999 --- Cartoons ; België --- België ; geschiedenis --- Political cartoons --- Belgium --- History --- 20th century --- #gsdb8 --- #SBIB:949.3H0 --- #SBIB:309H240 --- 741.5 --- 76 <493> --- BPB1201 --- Histoire contemporaine --- Vie politique --- Belgique --- 741.5 Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen --- Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen --- 76 <493> Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--België --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--België --- Geschiedenis van België: algemeen --- Andere media (theater, plastische kunsten, strips, affiches, speelautomaten...) --- Hedendaagse geschiedenis --- Politiek leven --- België --- België [land - BE] --- C8 --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- 839.3-93 --- karikatuur --- politiek --- 941 Vlaamse en Belgische geschiedenis --- Geschiedenis --- Vlaanderen --- cartoons --- geschiedenis --- 839.3-93 Nederlandse literatuur: kinderliteratuur; jeugdliteratuur --- Nederlandse literatuur: kinderliteratuur; jeugdliteratuur --- Ideologie en politiek --- Politiek --- Politieke communicatie --- Cartoons --- Humor --- Bélgica --- Belgija --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- politica --- politika --- Politik --- politică --- politikë --- política --- polityka --- πολιτική --- poliitika --- politics --- политика --- politik --- politiikka --- politisches Leben --- πολιτική ζωή --- politisk liv --- vida política --- политички живот --- politikai élet --- политически живот --- politisk verksamhet --- politiek leven --- poliittinen elämä --- jetë politike --- viață politică --- politiskā dzīve --- życie polityczne --- politički život --- politinis gyvenimas --- politiskt liv --- vie politique --- ħajja politika --- politično življenje --- politický život --- political life --- vita politica --- contemporary history --- suvremena povijest --- historia contemporánea --- samtidshistoria --- sodobna zgodovina --- Geschichte der Gegenwart --- istorie contemporană --- storia contemporanea --- hedendaagse geschiedenis --- soudobá historie --- nykyhistoria --- súčasné dejiny --- lähiajalugu --- šiuolaikinė istorija --- História Contemporânea --- samtidshistorie --- legújabb kori történelem --- σύγχρονη ιστορία --- histori bashkëkohore --- storja kontemporanja --- съвременна история --- jauno laiku vēsture --- historia współczesna --- современа историја --- савремена историја --- tegenwoordige tijd --- età contemporanea --- gegenwärtige Epoche --- современа епоха --- историја на новата ера --- nutidshistoria --- historie současnosti --- nykyaika --- σύγχρονη εποχή --- nutidshistorie --- современа ера --- Gegenwartsgeschichte --- σύγχρονα χρόνια --- nutid --- nieuwste geschiedenis --- epoka bashkëkohore --- jelenkor --- Idade Contemporânea --- актуелна историја --- âge contemporain --- contemporary era --- suvremena era --- Edad Contemporánea --- nüüdisaeg --- současná historie --- samtid --- époque contemporaine --- šiuolaikinė era --- Geschiedenis van België: algemeen --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--België --- België [land - BE] --- België --- Cartoon --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Maatschappij --- Film --- 741.5(091) --- Spotprenten ; Karikaturen --- Alsteens, Gerard (GAL) --- Creuz, Serge --- Decloedt, Marc (Marec) --- De Grave, Jan (Ian) --- De Moor, Johan (Johan) --- de Swerts, Jos (Joz) --- Debroeyer, Raoul (Royer) --- Jamin, Paul (Alidor) --- Kroll, Pierre --- Meersman, Karl (Karl) --- Michiels, Steve (Steve) --- Moeraert, Jacques (ZAK) --- Neels, Marcel (Marc Sleen) --- Pifpaf (Le Tirailleur) --- Raemaekers, Louis --- Vadot, Nicolas (Vadot) --- Zaccaria, Guiseppe (Pino Zac) --- Tekenkunst ; strips ; cartoons ; geschiedenis --- polaitíocht --- stair chomhaimseartha --- Cartoons ; België --- België ; geschiedenis --- 766.33.037(493) --- Grafische industrie en ontwerp ; beeld ; cartoon ; 1900 - 1950 ; België --- cartoons [humorous images]
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|